Plus Online Android

AHA Mura Branislav Kostić Direkcija za izgradnju Dom kulture FK Radnički Pirot Gimnazija JP "Gradska toplana" JP "Komunalac" JP Vodovod i kanalizacija KK Pirot KMF Pirot NALED obrazovanje ORK Pirot Politika Rodoljub Ćirić Tigar ad Uroš Mijalković Vladan Vasić vremenska prognoza zdravstvo ŽKK Gimnazijalac ŽRK Pirot
Pirotski brendovi, kvalitet-da, a kvantitet?

Objavljeno 17.12.2018. | objavio Plusonline

0

Projekat “Pirotski brendovi, kvalitet-da, a kvantitet?” Grad Pirot – Konkurs za projektno finansiranje medija

Br. 9.   Goran Popović, pomoćnik gradonačelnika za poljoprivredu, Nenad Djordjević, direktor Mlekarske škole.

      Smatrali smo da na početku naše priče o kačkavalju, izdvojimo deo iz “starih knjiga” o pirotskom simbolu. Neka se zna!

Pirotski kačkavalj је stvorila Stara planina i hiljade ovaca koje su provodile mesece na bogatim travnatim pašnjacima, kao i izobilje stočne hrane i izobilje kvalitetnog mleka. Danas je ovaj proizvod pravi brend, proizod tradicionalnog i kvaliteta i ukusa.

Područje gornjeg Ponišavlja u kome se proizvodi Pirotski kačkavalj smešteno je na jugoistoku Srbije, u planinskom krajoliku od davnina pogodnom za stočarenje. Najveći deo Parka prirode Stara planina obuhvaćen je teritorijom Pirota, kao najveće opštine ovog područja. Kako je pirotski kraj južno podneblje, sunce ne dozvoljava da hrana dugo stoji i brzo se kvari. Običan beli sir kratkog je veka, a prirodne okolnosti naterale su ovčare da proizvode sir koji će moći dugo da traje. I proizveli su kačkavalj.Tehnologiju pravljenja kačkavalja stanovnicima pirotskog kraja preneli su tzv. Crnovunci – Ašani ili Kucovlasi, nomadski stočari, balkanski starosedeoci, koji su vreme od proleća do jeseni provodili na Staroj planini, napasajući svoja brojna stada ovaca. Vekovi nisu menjali način njegove proizvodnje.Nakon oslobođenja ovih krajeva od Turaka, ovčarstvo postaje osnovna stočarska delatnost: ekspanzija ovčarstva a time i proizvodnja kačkavalja dostiže svoj vrhunac do kraja Kraljevine Jugoslavije i početka Narodne Republike Jugoslavije (do 60-ih godina XX veka). Od tada počinje stagnacija i umanjenje značaja ovčarstva kao grane stočarstva. Zato je kačkavalj od ovčijeg mleka na tržištu prisutan sve manje.. Kačkavalj je vremenom postao poznat kao dugotrajni i hranljiv. Rado je tražen na mnogim tržištima sveta, i prvo kiridžije, a zatim prevozna sredstva modernog doba, razneli su ga po svetu: Mala Azija, Afrika, Amerika

…………………………………………………………….

       Radeći analizu stanja kada je proizvodnja kačkavalja u pitanju, čuli smo dobre informacije, optimizam kada su količine kačkavalja u pitanju. Goran Popović je rekao da je sve više malih mlekara, da se priprema još jedna mlekara, u toku su gradjevinski radovi, u naselju Novi Zavoj.

 Ono što u svemu nije dobro, da deceniju sigurno, sva u korovu, čeka jedna od najpoznatijih Mlekara “u ono vreme” sa zavidnim kapacitetom i tehnologijom.

 Da krenemo od stare Mlekare. Jovan Nikolić, koji je, navodno, predstavnik Mlekare Gapid doo nije prihvatio razgovor!!!

       Da bi se “naslonili” na problem nekadašnje pirotske Mlekare, Gorana Popovića, pitali o trenutnom stanju u staroj ili bivšoj Mlekari. Naravno, interesovalo nas je i da li ima zainteresovanih za pokretanje proizvodnje kačkavalja.

  Osnovno pitanje našeg Projekta, na koje tražimo odgovor, je nedovoljna količina sirovina za proizvodnju sva tri brenda, samim tim i kačkavalja.

     Fond za poljoprivredu iz godine u godinu je sve veći. Koliko Gradska uprava politikom prema razvoju sela, stočarske proizvodnje, čini da se povećava broj ovaca, goveda…

    U svakom slučaju, sve do sada izrečeno o pirotskim brendovima, rešenje svih problema koji su istaknuti, pored interesovanja eventualnih investitora, je u “rukama” Države, odnosno Strategije za razvoj poljoprivrede.

   ……………………………………………………………….

     Kako predstavnik Mlekare Gapid, kako nam je rekao, nije ovlašćen da govori o daljem eventualnom  razvoju Mlekare, naš sagovornik, za koga smo se odlučili da govorimo o sirovinama, proizvodnji, plasmanu, uspesima na sajmovima, sertifikatu o zaštiti geografskog porekla, bio je Nenad Djordjević, direktor Mlekarske škole, koja u ovom trenutku proizvodi pravi pirotski kačkavalj, prema recepturi.

……………………………………………………………..

Priznanje “Agro-biz lider” za zaštitu brenda “pirotski kačkavalj”

Zaštićen Pirotski kačkavalj od kravljeg mleka VIDEO

Fabrici oduševljen pirotskim djubekom

Promovisane prve količine Pirotskog kačkavalja od kravljeg mleka sa zaštićenim imenom porekla

Pirotski kačkavalj na spisku tri srpska proizvoda za dobijanje medjunarodnog sertifikata

…………………………………………………………………………………………………

   Ćilim i kačkavalj, “stari Piroćanci” kao brat i sestra prkosili su vremenima, osvajačima… Po predanjima, pričama starih ljudi, ćilim i kačkavalj održali su ljude na ovom prostoru podno Stare planine. Planina ih je “porodila”, planina ih je “odgajila” i sa planine, iz staroplaninskih sela “preselili” su se u grad i tu, posebno u prošlom veku, hranili mnoge porodice.

     Vremena su se menjala, ćilim i kačkavalj, kao simboli naroda ovog kraja, prolazili su kroz različite periode. U vremenu migracije, kada su opustela sela, broj ovaca se smanjio  i …

      E  bila je to naša tema Projekta. O tome smo nastojali da istražujemo, da odgovorne pitamo za  predloge,  za rešenja, put kojim bi se oživela sela, povećale količine kačkavalja, čilima, odnosno, način na koji bi se povećao stočni fond, oživela sela, povećao broj proizvodjača, osavrmenila proizvodnja.

      Peglana kobasica je postojala poodavno, ali je pravi “bum” doživela poslednjih godina. Zahvaljujući sajmovima peglane kobasice, nastupima našeg proizvodjača Dalibora Tošića na brojnim manifestacijama, peglana kobasica postala je treći pirotski brend.

  Interesantno, zajedničko za sva tri brenda – ćilim, kačkavalj i peglanu kobasicu je da imaju ime, tradiciju, kvalitet, ali da se proizvode u malim količinama. Dakle, nema KVANTITETA, što je ujedno bio i predmet našeg istzraživanja.

   Na osnovu svih razgovora, analiza, podataka, naše mišljenje je jasno!

  1. Pirotski ćilim – nedostatak sirovina, prediva za proizvodnju više zadruga, broj ćilimarki je nedovoljan, potrebno je vratiti u zanimanje “izradjivač ćilima”, subvencionisati, stvoriti uslove za veći broj proizvodjača, povezati proizvodjače u zadrugu kako bi se povećala količina, obezbediti sigurniji plasman, formiranje udruženja, zadruge.
  2. Kačkavalj – nedostatak sirovina, nova strategija razvoja poljoprivrede, ulaganje u stočarstvo, oživljavanje sela na  Staroj polanini, dovodjenje investitora, izrada kačkavalja po sertifikatu o zaštiti geografskog porekla, subvencije početnicima koji pokreću proizvodnju, obezbedjivanje plasmana, formiranje udruženja mlekara.
  3. Peglana kobasica, nedostatak sirovina, poštovanje recepture, uvodjenje proizvodnje u legalne tokove, subvencije zainteresovanim proizvodjačima koji planiraju da ulažu u opremu za godišnju proizvodnju peglane kobasice, po uzoru na “Boem” Dalibora Tošića, obuka radnika za rad, obezbediti plasman.

Zajedničko za sve brendove, što Tiristička organizacija i Ugovorna okružna privredna komora uspešno rade, je organizacija zajedničkog nastupa na sajmovima, turističkim manifestacijama u zemlji i svetu.

         Ovim završavamo analizu, istraživanje, pokušaj da uz pomoć sagovornika, predstavnika Ministarstva, Grada, stručnih ljudi, proizvodjača, potražimo odgovor na naš projektni zadatak: KAKO OBEZBEDITI SIROVINE da pirotski brendovi – ćilim, kačkavalj i peglana kobasica, osim  KVALITETA, imaju neophodni KVANTITET, kako bi na uspešan način mogli da se pojave na tržištu, odnosno, kako bi proizvodjači ovih brendova od svog rada mogli da žive i finansiraju dalju proizvodnju?

      Naš utisak je da je Gradska uprava za sada dosta ulagala u poljoprivredu. Smatramo da je potrebna takva Strategija razvoja poljoprivrede koja će pokrenuti selo, stočarsku proizvodnju i tako, kao nekada, vratiti ljude i oživeti stočarstvo na Staroj planini.

     Mišljenja smo, da će vreme pokazati, da ukoliko se obezbede neophodni uslovi za proizvodnju, podstaknu proizvodjači, da će rezultati biti bolji. Naravno, neophodno je  veće intresovanje poljoprivrednika da ulažu  i osavremene proizvodnju.

  Tada će pirotski brendovi imati i KVALITET I KVANTITET!!!

Ima nade!

Tagovi: , , ,



Komentari su zatvoreni.

Back to Top ↑


  • Prijatelji Plus radija i portala Plusonline